Bezpieczne płatności w sklepie internetowym. Poznaj sprawdzone sposoby

Bezpieczne płatności w sklepie internetowym. Poznaj sprawdzone sposoby

Sklep internetowy bez bezpiecznych i szybkich płatności online może spodziewać się mniejszej konwersji i porzuconych przez klientów koszyków. Dla kupujących cena za towar ma znaczenie, ale bardzo ważna jest też wygoda zakupów. Pod tym pojęciem kryje się między innymi UX strony, wygodne płatności czy etap zwany ostatnia milą, czyli czas od finalizacji zakupu do dostarczenia produktu do klienta. Płatności grają wśród tych czynników szczególną rolę, bowiem chodzi tutaj o pieniądze klientów, a te muszą być bezpieczne. Jak wygląda rynek płatności i na co zwrócić uwagę podczas ich implementacji? O tym poniżej.


Rynek e‑płatności w Polsce

E‑commerce w naszym kraju to około 30 tysięcy e‑sklepów. Tak podaje przedsiębiorstwo analizy danych Bisnode w jednym ze swoich raportów (https://bit.ly/2XiQ9u6). Dane te pochodzą z roku 2019, trzeba więc wziąć pod uwagę wzrosty, które pojawiły się w marcu i kwietniu. W tych miesiącach wiele firm przeniosło się do sieci, gdzie zaczęły sprzedawać swoje towary. Te 30 tysięcy e‑sklepów różni się jednak od siebie. Korzystają z rozmaitych rozwiązań logistycznych oraz płatniczych, a to, które z nich pojawiają się w sklepie, zależy od preferencji klientów.

Dobrze jest przyjrzeć się analizom przeprowadzonym przez Gemius, które dostępne są w raporcie „E‑commerce w Polsce 2019”. Znajdziemy w nim między innymi informacje o tym, jakie metody płatności zachęcają do zakupów w e‑sklepach oraz jakie najczęściej wybierane są przez kupujących. W raporcie tym zawarty jest następujący akapit:

„Spośród różnych dostępnych form płatności internauci najchętniej wybierają możliwość szybkiego przelewu przez serwis płatności (opcja wskazana przez 66% kupujących). Warto zauważyć, że osoby najmłodsze (15–24 lata) są najbardziej otwarte na zróżnicowane formy płatności – od tradycyjnych, jak przelew, wysyłka za pobraniem czy płatność gotówką przy odbiorze, aż po płatność kartą przy składaniu zamówienia oraz płatności mobilne – zarówno Blik jak i kody QR. Serwisem płatności, z którego kupujący online korzystają najczęściej jest PayU, który został wskazany przez aż 55% spośród tych, którzy robią zakupy online i korzystają z szybkiego przelewu przez serwis płatności”.

Jak widać, PayU jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych operatorów płatniczych. Na drugim miejscu w tym zestawieniu znajdują się Przelewy24. 

Nie możemy zapominać o BLIK‑u, który stał się hitem w naszym kraju. Tylko w 2018 roku za pomocą tego narzędzia przeprowadzono 91 milionów transakcji o wartości ponad 12 miliardów złotych (https://bit.ly/2XLNDf2). BLIK stał się narzędziem, które pokochali Polacy, co zresztą nie dziwi, wystarczy popatrzeć, jak często sięgają po nie klienci.